|
Terug naar het overzicht van de showcases Showcase The never ending story........(?)..........
|
dakje_Rook - 1_centraal_massapunt.jpg
EPISODE 1: Helemaal smilen gewoon: mijn centraal massa-punt...=)...BRMetalen plaatje, stukkie afzagen, gaten erin, boutjes/ringetjes/moertjes, aan bevestigingsbout zitting achterbank. Met 6-24V spanningszoekertje ff gechecked en mijn twee linkerhanden voelen zich vandaag voor de verandering eens helemaal on top of the world...hehehe... |
Upload Date 19/10/2002 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 2_massa_hu_door_dorpel.jpg
6mm2 massa van de HU door rechterdorpel naar massapunt... |
Upload Date 19/10/2002 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 3__vaag__massa_hu_aan_massapunt.jpg
Oogje erop vastgeknepen (tot ik rood begon aan te lopen) met waterpomptang en vervolgens ondergekliederd met soldeer (40/60 harskern & 60W boutje)...BRDraai draai draai, ding vast...ik blij... |
Upload Date 19/10/2002 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 4_voeding_hu_doorvoer_binnen.jpg
Dashboard-kastje losgedraaid, ff kijken waar ik ongeveer de motorruimte in ga schieten, vieze plakkerige isolatiemateriaal met breekmesje weggesneden... Ok... accu-boormachientje met 6mm metaalboor erop, sjjjttt...gat... |
Upload Date 19/10/2002 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 5_voeding_hu_doorvoer_buiten.jpg
Met een ronde metaalvijl het gat steeds ietsje groter gemaakt tot het doorvoerrubbertje erin kon (dat was echt de K-klus van de dag). Draad erdoor en ik schaam me nu voor de ranzigheid van mijn auto, lijkt wel een zandbak onder de motorkap, nu ja...charme zullen we maar zeggen... |
Upload Date 19/10/2002 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 6_solderen_voeding_hu.jpg
Dicht bij de accu extra zekerinhoudertje in de 6mm2 voedingskabel gezet (knijpstekkertjes en soldeer). Zit 20A in, net als die vlak voor de HU.BRAls ik soldeer gaat dat overigens weinig netjes, ik gebruik gewoon heeel veeel soldeer dat ik van de bout overal rondom de aansluiting laat stromen... Echt glad wordt het niet maar het lijkt echt muurvast te zitten. Heb gewoon van die lange, afknipbare, vast-niet-de-goeie krimphoesjes gebruikt... |
Upload Date 19/10/2002 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - accu___stuk_motorblok__alleen_6mm2_.jpg
Weet eigenlijk niet goed hoe het hoort, het aansluiten van kabels op je accu, moet ik nog eens navragen op het forum. Heb het nu maar ff zo gedaan, kan hopelijk geen kwaad... Dat dunne kabeltje is trouwens de ignition-draad van mijn HU, daarvoor moet ik nog een goede contactdraad onder het dash vinden...in the meantime: ik heb weer geluid ! |
Upload Date 13/11/2002 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 9_standaard_kabels.jpg
Bye bye standaard bedrading, ff goed geisoleerd en opgebost zodat ik er geen last meer van heb. |
Upload Date 19/10/2002 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 9__nog_scherpere_maken__verlicht__hu.jpg
En dit is ''um dan, mijn eerste trotse aankoop: de Alpine CDA-7894RB HU... Ben er erg blij mee; niet te veel poespas maar wel een paar leuke instelmogelijkheden, mooi blauw met wit verlicht, handige draaiknop, kantelbaar front en 3x 4V RCA-uitgangen. (Gekocht van André bij Boyd''s in Purmerend.) |
Upload Date 19/10/2002 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 1_-_closeup_hoofdzekeringhouder.jpg
EPISODE 2: De 50mm2 ''main line'' met hoofdzekeringhouder (titanium dacht ik). De dikke voedingskabels met vergulde ogen en de zekeringhouder komen weer bij Boyds vandaan. Leuke zaak ! Zoals je ziet zijn de kabels nog niet op de accu bevestigd want ik heb nog niet de juiste accu-klemmen (kunnen vinden). Heb ze for the time being dus maar aan elkaar "geknoopt". |
Upload Date 18/1/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 2_-_50mm2_verlaat_motorruimte.jpg
Het grootste boortje dat ik bij de Praxis kon vinden (18mm) genadeloos op de auto losgelaten. Opnieuw beetje vijlen en een hoop duwen en trekken om het doorvoerrubber in het gat te krijgen... |
Upload Date 18/1/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 4_-_50mm2_komt_interieur_binnen.jpg
Kabel erdoor en we zijn weer binnen =) ! (Dashboardkastje heeft uiteraard wederom even plaats moeten maken.) |
Upload Date 18/1/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 5_-_interieur_zonder_bijrijdersstoel.jpg
50mm2 past never nooit niet door de dorpel van een BX. De ''main line'' moet dus onder het tapijt door. Om dit wat makkelijker te maken heb ik de bijrijdersstoel even verwijderd (5 tork-boutjes, ging super-makkelijk, wat is het toch een heerlijk simpele wagen...=)...). Dacht voor dit karwijtje een trekveer nodig te hebben maar de bekleding was heel makkelijk ff op te tillen dus die trekveer bleek nutteloos. |
Upload Date 18/1/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 6_-_interieur_zonder_stoel_en_achterbank.jpg
De halve zitting van de achterbank ook maar even losgehaald (2 boutjes). Wat een hoop bewegingsruimte krijg je als je het zitmeubilair verwijderd zeg, echt aan te raden als je draden gaat trekken, werkt lekker makkelijk. De 50mm2 is dus zoveel mogelijk aan de rechterkant van de auto onder de vloerbedekking doorgelegd en komt bij de achterbank onder een plastic "sierstrip" omhoog. |
Upload Date 18/1/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 7_-_50mm2_komt_kofferbak_binnen.jpg
En ziehier: voor het eerst komt er een onderdeeltje van de install in de kofferruimte uit. Die is al wel kaal gehaald maar moet verder nog helemaal ontworpen en gevuld worden... |
Upload Date 18/1/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 3_-_overzicht_motorruimte.jpg
In de motorruimte is nu alles zo''n beetje klaar, alleen de nieuwe accu-klemmen nog. Bij 1 zie je een klein stukje van de 35mm2 extra massa voor de dynamo. Bij 2 zie je de extra 35mm2 voeding vanaf de plus van de dynamo op weg naar de plus van de accu (strand nu nog even opgerold in het midden). Bij 3 zie je de extra 50mm2 massa van de accu. Deze komt, samen met 1, bij een boutje door het chassis, helemaal onderaan aan de linker voorkant van de auto, uit. Over een betere accu en/of een dikkere dynamo moet ik nog nadenken. Mogelijk doe ik dit pas als bij een werkende install blijkt dat ik spanningsproblemen heb. |
Upload Date 18/1/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 8_-_onderkant_middenconsole_met_schakelaars.jpg
Verder ben ik nog even met de middenconsole aan het hobbyen geweest. Bij 1 wordt de remote van de HU aangesloten. Het kabeltje wordt vervolgens bij 2 gesplitst en op een tweetal schakelaars gemonteerd (3). Nu heb ik blauw voor de AMP van de COMPO en groen voor de AMP van de SUB. Het was een hele hoop gevloek en getier tijdens het solderen, wat een gepriegel is dat zeg, bweh... Het zal geen schoonheidsprijzen winnen maar uiteindelijk is het wel gelukt, het functioneert ! |
Upload Date 18/1/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 9_-_bovenkant_middenconsole_met_schakelaars.jpg
Er zit nu dus een tuimelschakelaartje in de middenconsole waarmee de AMP van de COMPO dalijk handmatig aan en uit geschakeld kan worden (for testing purposes). Verder een sleutelschakelaar voor de AMP van de SUB. Mijn vriendin is allergisch voor SUBWOOFERS en deze moet dus makkelijk helemaal uit te schakelen zijn. God forbid dat ze tijdens het luisteren naar de COMPO op aardig volume per ongeluk de AMP van de SUB inschakelt...AI ! Vandaar dat de sleutel gewoon lekker bij het baasje blijft ;) . |
Upload Date 18/1/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 1_-_kabels_onder_achterbank.jpg
EPISODE 3: Een EPISODE waarin wat puntjes op de I gezet zijn. Zo is de middenconsole (met switches) weer in de auto gemonteerd en zijn de 2 remote-kabels en de 3 RCA''s door de auto naar de kofferbak getrokken. Ga jullie niet nog meer vermoeien met allerlei foto''s van "kabeltjes trekken" maar ziehier het bewijs dat ze er liggen, hehe... |
Upload Date 27/4/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 3_-_accuklemmen_op_accu_closeup.jpg
Ook is de bekabeling inmiddels met behulp van een tweetal Stinger BATTERY TERMINALS op mijn schattige accu-tje aangsloten ;-). (Zou de klemmen nog wel graag van een beschermkapje willen voorzien, in eerste instantie niet aan gedacht dus die moet ik nog even bestellen...) |
Upload Date 27/4/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 4_-_kale_rechter_portier.jpg
En dan hier de aanloop naar het volgende deel van de install... Heb het rechter portier alvast eens uit elkaar gehaald (oftewel: panelen eraf) om te zien hoe die deur er nu eigenlijk van binnen uit ziet. Beide deuren ga ik zometeen meedogenloos te lijf met een overvloed aan dempingsmatten ! |
Upload Date 27/4/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 8_-_onderdelen_electrische_ramen.jpg
Maar eerst ! ...eerst moet ik dit nog zien te gaan snappen...hehehe...XX-)...BROm ruimte te creeeren op mijn deuren moet ik echt van de raamslingers af. Er moeten dus electrische ramen komen. Wat je op de foto ziet komt van de sloop. Een ''Werkplaats Handboek'' van mijn BiX is inmiddels op CDROM onderweg. Met behulp daarvan zou ik deze kluwe aan draden moeten gaan snappen. Ben zeer benieuwd... |
Upload Date 27/4/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 6_-_buitenkant_re._deurpaneel_in_2_stukken.jpg
Als de ramen-nachtmerrie achter de rug is kan ik gaan beginnen met het modificeren van deze paneeltjes... |
Upload Date 27/4/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 7_-_overzicht_compo.jpg
...zodat deze BEAUTIES er in en op gaan passen. BEHOLD: mijn 3-weg COMPO van Micro-Precision. Het gaat om Series 3 13cm middentoners, Series 7 Audiophile Crossovers, Series 7 16cm kickbassen en Series 7 tweeters. Heel erg mooi spul, ben er nu al SUPER blij mee ! |
Upload Date 27/4/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 9_-_kofferbak_met_tijdelijk_geluid.jpg
Omdat dit vast nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg lang gaat duren en het dus ook nog heeeeeeeeeeeeeel erg lang duurt voor ik geluid heb, liggen er nu even twee 6Ohm huiskamerboxen in de kofferbak. Hierop ff een simpel 2-kanalertje van Caliber en ik reis in ieder geval niet in stilte...maar ja...of je van deze doorbreking van de stilte nu zo happy wordt....???......hmmmmm.....laten we zeggen: ZEKER WETEN dat het contrast met wat-er-komen-gaat niet groter kan ! |
Upload Date 27/4/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - motorruimte1.jpg
Nog een puntje op de I: na een advies van Coerd heb ik de bekabeling onder de motorkap allemaal van bescherming voorzien (vijverslangen). Ziet er stukkie netter uit (nu alleen de kapjes nog) =)... |
Upload Date 4/5/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - 1-_chevy1.jpg
Helaas ! De BX is wijlen =( Kan met inbouwen weer helemaal overnieuw beginnen. Was ff slikken maar sinds vandaag (10-10-2003) staat er in ieder geval wel weer een nieuw aggregaat voor de deur en dat is een ''niet vervelend'' exemplaar. Kan beginnen met de inbouw in m''n 1977 Chevy El Camino. Powered by a 5,7 liter V8 !!! HABBA HABBA HABBA...=) Daarbij komt dat ik de kennis & ervaring (aldus sprak de beginner) die ik inmiddels heb opgedaan, NIET kwijt ben natuurlijk. Om nog maar te zwijgen over de fun die ik tot nu toe aan ''the hobby'' beleefd heb... "I shall overcome !" ;-) (Oh ja, de 13cm''s van MP moeten wijken, ga voor 2-weg ipv. 3-weg. Deze zijn dus in de aanbieding, zie hiervoor het forum.) |
Upload Date 11/10/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - malibu320x200.jpg
De El Camino heb ik doorverkocht, de zoektocht naar ''de ware'' gaat door... Deze is uit 1964 (!), ook mooi... |
Upload Date 20/11/2003 |
Zoom |
|
|
dakje_Rook - more_to_come_2.jpg
To be continued dus... |
Upload Date 12/11/2002 |
Zoom |
|
|
|
|